paddlar

Simstyrka för dig som triatlet

För att du ska orka med din träning och den belastning som det medför, behöver du en stark och uthållig kropp, som orkar träna, tävla och vara skadefri. Att springa (se löpstyrka) och cykla (se bålstyrka) kan upplevas mer naturligt än att crawla! Simningen handlar mycket om teknik och det finns inga genvägar i träningen så jaga teknik i simningen på simpassen i simhallen istället för att bara köra på kraft. Analysera också dina rörelsemönster.

Var noggrann

Ta det långsamt och metodiskt med teknikövningarna. Känn hur kroppen rör sig genom vattnet. Var medveten om var du har huvud, höft och hälar. Var är benen? Var är armarna? Hur håller jag huvudet? Andas jag? Eller håller jag andan hela tiden? Mycket att tänka på men ta en sak i taget! Och, filmerna nedan är utmärkta som exempel du kan visualisera när du själv gör teknikövningen!

10 övningar för din simning

Vi rekommenderar dig att lägga in teknikövningar varje gång du kör ett simpass. Nedan har du 10 övningar. Varje övning kan du alltid göra 4 x 25 m eller 2 x 50 m och med 5-10 sek vila mellan varje längd.

Träna dina svagheter

Dela upp de 10 övningarna nedan i två grupper om 5. Gruppera så att du alltid har övningar som är både svåra och lätta för dig i varje grupp. Varva sedan dina teknikgrupper vartannat träningspass i bassängen så får du variation. Du kan alltid öka på antal längder i övningar efter din egen förmåga.

Catch up

Catch up för att

  • Hitta greppet i vattnet
  • Hålla simningen rakt framåt
  • Stärka dina axlar

En arm

En arm för att

  • Hitta greppet i vattnet
  • Bygga upp draget i armtaget
  • Kontrollera din rotation
Sim-boost hjälper dig att växla upp dina förmåga och kapacitet i simning.
Boost Up Simning

Vill du växla upp dina förmåga och kapacitet i simning. Då rekommenderar vi Boost Up Simning.

  • Ett dedicerat simprogram som kompletterar din övriga träning.
  • Må det vara inför en intensiv sprint, eller en mödosam Ironman, eller en krävande swimrun.

Läs mer här!

Paddlar

Paddlar för att

  • Träna styrka i armtaget
  • Träna uthållighet i armtaget

Dolme

Dolme för att

  • Fokusera på armtag
  • Avlasta benen
  • Träna på stabilitet för bål (core)

Skovel

Skovel för att

  • Hitta greppet i vattnet
  • Bara arbeta med händerna
  • Stärker bålen (core)

Crawl med fenor

Crawl med fenor bygger

  • Uthållighet
  • Styrka
  • Fart

Huvudposition

Huvudposition för

  • Balans
  • Rotation
  • Simtaget

Benspark med platta

Benspark med platta för att

  • Utveckla din benspark
  • Tränar höfterna
  • Utveckla din uthållighet

Benspark med fenor

Benspark med fenor bygger

  • Styrka
  • Uthållighet
  • Ger fartkänsla

Benspark på sidan

Benspark på sidan för att

  • Hitta en bra balans i vattnet
  • Stärka benen
  • Öka din uthållighet

Träna triathlon med en individuell plan

För att din träning ska bli relevant, motiverande och dessutom hjälpa till att förbereda dig för din kommande tävling, är du betjänt av att skapa en individuell plan för din träningsinsats.

Registrera dig nedan så ställer vi samman ett förslag på din individuella plan.

  • Bakgrund

  • Träning

  • Ange det datum då du anser att du är redo att dra igång med strukturerad träning.
    Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Riktlinje: Sprint (6-8 tim), Olympisk (6-10 tim), halv Ironman (8-12 tim), Ironman (10-16 tim).
  • Tävling

  • I det fall du inte beslutat datumet för din huvudtävling, ange på ett ungefär när tänker att du ska tävla.
    Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Övrigt

  • Ange "ingen" om du inte tillhör någon förening/klubb.
  • Beskriv annat som vi bör ta med i beräkningarna, så ska vi göra vad vi kan för att beakta det.
Recent Posts

3
Lämna en kommentar

3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of

[…] simningen (se avsnittet simstyrka) och cyklingen i triathlon kommer ju löpningen. Med nedanstående övningar kommer du att stärka […]

[…] I simningen har bålen en central roll, då den påverkar vår förmåga att orka bibehålla kroppens position i vattnet. En stark bål ger oss också en bättre rotation och sägs ge en bättre simteknik (se simstyrka). […]

[…] även inlägget om simteknik för […]

0

Start typing and press Enter to search

löpstyrka amanda bohlinRörlighetsträning för ökad prestation