Så startar du med triathlon (+ checklista)

Så startar du med triathlon (+ checklista)

Triathlon är en mytomspunnen sport – på gott och ont. Å ena sidan skapar mystiken ett allt mer ökat intresse. Å andra sidan är det många som tror att triathlon endast är för några få “ironman:s”.

Vår förståelse är dock den att alla kan träna och tävla triathlon. Det handlar mer om att skapa rätt förutsättningar och att komma in i sporten på ett bra sätt. Och att våga börja…

Så, hur startar du med triathlon?

Innehåll

I den här artikeln hittar du följande:

  1. Sändningen på Youtube där Amanda och Joachim resonerar runt frågan.
  2. En summering av de tre viktigaste delarna – tävlingen, träningen och coachen.
  3. Checklistan som ger dig en kick-start i ditt triathlon-utövande.

Youtube-sändningen

Tävlingen

Målet skiljer sig lika mycket åt, som antalet utövare av triathlon. Men, det är en sak som ändå är gemensam för oss alla, och det är att det hägrar en tävling i slutet av all träning. Målet kommer motivera och hjälpa dig att fokusera din insats.

Oavsett om det rör sig om en sprint, olympisk, halv- eller hel Ironman.

Det är därför viktigt att du så snart som möjligt hittar och registrerar dig för en tävling som passar din förutsättning och ambition.

Du hittar alla sanktionerade triathlontävlingar i Svenska Triathlonförbundets tävlingskalender.

Träningen

Din förmåga byggs sakta men säkert upp under säsongen av en kontinuerlig följd av träningspass. Dag efter dag…hela vägen fram till din tävling.

I en livssituation där vi vanligtvis jonglerar familj och arbete, bör ledstjärnan för träningen vara “ofta och lite”, inte “sällan och mycket”.

Det, i sin tur, kommer hjälpa dig att besvara hur mycket, hur ofta, och hur hårt du ska träna.

Med utgångspunkt från dina förutsättningar och ambitioner, bör du träna 12-20 veckor innan tävlingsdagen.

Start Up Triathlon

Start Up

Start Up är ett program för dig som vill prova på att träna triathlon. Är sporten något för dig? …alldeles säkert, och det finns inget bättre sätt att ta reda på det än att faktiskt testa på riktigt.

Innehåll är designat av elit-triathleten Amanda Bohlin, som tävlat både på VM och EM, och tagit flera medaljer på SM och NM.

Programlängd: 16 veckor. Beroende på din ambition, är du beredd att träna mellan 3-6 timmar i snitt per vecka.

Abonnemang: 199 kr/månad

Läs mer här

Coachen

För att din träning ska bli relevant, motiverande och dessutom hjälpa till att förbereda dig för din kommande tävling, är du betjänt av att skapa en individuell plan för din insats.

Det är mycket att hålla reda på, varför en coach kan komma till nytta.

Så ta hjälp, oavsett om det rör sig om en privat tränare som guidar dig på daglig basis, eller en digital tjänst som stödjer dig under hela resan.

Även om du har stöd av coach, är det alltid bra att träna med andra. Det är motiverande och socialt. Dessutom är det ett mycket bra sätt att få tips och trix från andra.

Igen, det är mycket att hålla reda på!

Utrustningen – en checklista

Ganska snart kommer frågan som rör all utrustning som triathlon innebär. Tre sporter är möjligen alla pryl-galningars våta dröm. Men innebär det att du måste ha allt…på en gång? Knappast.

För att underlätta i den djungel av “måste ha”, har vi satt samman en enkel checklista att utgå från. Notera att lista inte är fullt ut detsamma som det som kan komma att krävas av dig på tävlingsdagen.

Ladda ner din checklista så att du snabbt kan börja med triathlon. Det gör du genom att fylla i formuläret nedanför.

  • Skriv "Ingen" om du inte tillhör någon klubb.
Recent Posts

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
0

Start typing and press Enter to search

Rörlighetsträning för ökad prestation