Rörlighetsträning för ökad prestation (+ 3 övningar)

Rörlighetsträning för ökad prestation (+ 3 övningar)

Rörlighetsträning är viktigt för att öka din förmåga att prestera, samtidigt som du förebygger för skador.

För att skapa de bästa förutsättningarna för dig att träna och tävla i triathlon, rekommenderar vi att du utför en rörelseanalys för att utvärdera kroppens funktion och rörelseförmåga. Med utgångspunkt i analysen genomför du ett förebyggande program som minimerar dina problemområden.

I den första filmen

  • beskriver vi skillnaden mellan passiv flexibilitet och aktiv mobilitet och varför det är viktigt att skilja dessa åt när det handlar om rörlighet.
  • tar vi även upp hur rörligheten påverkar hälsan i leden på sikt, och varför man måste jobba med sin rörlighet även fast man inte alltid använder hela sin kapacitet.
  • diskuterar vi rörlighetens roll för hållningen och hur dynamisk den är.

3 övningar för ökad rörlighet

I filmen nedan går Victor Pierce, legitimerad fysioterapeut på Optimal Fysik, igenom tre övningar för att garantera att dina axlar, skuldror och höfter bibehåller funktion.

Recent Posts

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
0

Start typing and press Enter to search

paddlarChecklista för att komma igång med triathlon