funktionell troskel

Öka din kapacitet som triatlet

Öka din kapacitet. Hard on hard days – Easy on easy days. Hur kan jag få träningen dit jag vill så att jag inta bara kör hard på every day eller easy rakt igenom?

100%

När du tränar och tävlar finns det alltid ett maximum: När din puls når sitt max! Din maximala puls – 100%. Alla system i kroppen jobbar för högtryck och hjärtat slå så fort det bara går! På denna toppnivå är det svårt att vara en längre tid! Inte på en sprint triathlon, en tävlingsdistansen med 750 m simning, 20 km cykling, 5 km löpning kan du köra på 100% rakt igenom, men kanske 95%!

Funktionell tröskel

Mellan 100% maxpuls och din vilopuls finns ett läge som kallas funktionell tröskel. Denna brukar ligga runt 85% av din maxpuls beroende på hur bra tränad du är. I detta läge, vid den funktionella tröskeln, kan du mala på. Men det är fortfarande ansträngande. Ska du mala på länge, riktigt länge typ 10-15 timmar så måste du sänka dig till 70-75% av din maxpuls för att alla kroppens system ska hänga med.

Din kapacitet

Ju närmare maxpuls din funktionella tröskel ligger ju bättre utnyttjar du din kapacitet. Men hur når jag dit? Se filmen nedan där resonemanget utvecklas!

Den bifogade filmen är en tidigare live-sändning från vår Facebook-sida.

Öka din kapacitet!

Öka din kapacitet! Dagens #triathlontips från Träna och tävla triathlon Kommentera gärna! Vår digitala tjänst coachar dig att nå dina mål i triathlon. Individuella program på tottriathlon.se. Välkommen!

Publicerat av Träna och tävla triathlon Måndag 26 februari 2018

Träna i rätt zon när du tränar!

Registrera dig i nedan formulär så skickar vi en snurra för zoner!

  • Ange den e-post du vill att vi ska skicka till.
  • Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
Recent Posts

3
Lämna en kommentar

3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of

[…] Läs också: Öka din kapacitet som triatlet […]

[…] Även om du inte tränar med oss är du välkommen att använda våra manualer för respektive test. Registrera dig i nedan formulär så skickar vi dig dessa. Läs också: Öka din kapacitet […]

[…] Se också blogginlägget “öka din kapacitet” […]

0

Start typing and press Enter to search

pulsklockaträningsdagboken