Det här är T1 och T2 och växlingsområdet

Det här är T1 och T2 och Växlingsområdet

T1 och T2 och växlingsområdet: Det finns en fjärde ”gren” i triathlon att träna på och det är växlingen! Det finns mycket tid att tjäna om du ser till att växlingarna går undan! Du kanske jagar sekunder i din simträning men tappar minuter när du genomfört växlingarna eftersom det var inget du tänkte att du kunde ”träna” på!  Bara att snabbt ta av våtdräkten efter simningen är en övning i sig! Alla pratar om växlingsområdet och om T1 och T2. Att man växlar från simning till cykling till löpning i växlingsområdet är ju helt klart, men vad kommer T1 och T2 in i bilden?

Vad betyder då T1 och T2?

  • T1 betyder Transition 1 och är övergången (T=Transition=övergång), växlingen, från simning till cykling.
  • T2 betyder Transition 2 och är övergången (T=Transition=övergång), växlingen, från cykling till löpning.

Inte en plats utan ett moment!

T1 och T2 är alltså namnet på momentet du gör när du växlar och T1 och T2 är ingen plats i växlingsområdet! Däremot kan det finnas triathlontävlingar där man blir hänvisad till ”transition one” (T1) och ”transition two” (T2) då man har valt att ha olika växlingsområden… Så, läs alltid igenom ditt Start-PM innan Race Day! Växlingsområdet heter på internationella (engelskspråkiga) tävlingar: Transition Area.

Den bifogade filmen är en tidigare live-sändning från vår Facebook-sida.

Det här är T1 och T2!

Det här är T1 och T2! Dagens #triathlontips från Träna och tävla triathlon Vår digitala tjänst coachar dig att nå dina mål i triathlon. Individuella program på tottriathlon.se. Välkommen!

Publicerat av Träna och tävla triathlon Måndag 19 februari 2018

Mer triathlonkunskap:

Det här är drafting

Planera träna växlingar redan nu! Registrera dig nedan så ställer vi samman ett förslag på hur du kan lägga upp din kommande säsong med en individuell plan!

  • Bakgrund

  • Välj i listan
  • Träning

  • Ange det datum då du anser att du är redo att dra igång med strukturerad träning.
    Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Riktlinje: Sprint (6-8 tim), Olympisk (6-10 tim), halv Ironman (8-12 tim), Ironman (10-16 tim).
  • Tävling

  • I det fall du inte beslutat datumet för din huvudtävling, ange på ett ungefär när tänker att du ska tävla.
    Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Övrigt

  • Ange "ingen" om du inte tillhör någon förening/klubb.
  • Beskriv annat som vi bör ta med i beräkningarna, så ska vi göra vad vi kan för att beakta det.
Recent Posts

1
Lämna en kommentar

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of

[…] Mer triathlonkunskap: Det här är T1 och T2 och växlingsområdet […]

0

Start typing and press Enter to search

beräkna träningszonernatröskeltester triathlon