Alla kan träna och tävla i triathlon

TOT Triathlon erbjuder ett individuellt träningsupplägg för dig som vill göra något extraordinärt under kommande säsong. Oavsett om det rör sig om en sprint, olympisk, halv- eller hel Ironman.

Jag är så nöjd och rekommenderar TOT till alla oavsett nivå!
/Emelie Rasmussen

För vem?

Vi vänder oss till dig som vill göra något extraordinärt under kommande säsong. Oavsett om det rör sig om en sprint, olympisk, halv- eller hel Ironman.

Nybörjare Du vill starta med triathlon, men vet inte riktigt hur du ska gå tillväga. Tre sporter på en gång skapar många frågor som rör träning, utrustning och allt därikring. Lugn, vi fixar det tillsammans.

Erfaren Du har genomfört en eller ett par triathlon-tävlingar och fått mersmak. Nästa gång vill du göra ett än bättre resultat, och söker därför en strukturerad ansats för din träning. Då har du kommit rätt, vi lovar att utmana dig på rätt sätt.

  • Det bästa med TOT Triathlon är det breda kunnandet och att det finns stöd för alla triathlet och nivåer. Informationen och coachingen är begriplig och lätt att ta till sig.

    Thommy Dicander
    Thommy Dicander 51 år

Hur fungerar det?

  1. Registrera dig för något av våra träningsprogram.
  2. Under helgen skickas kommande veckas träning (se nedan).
  3. Du tränar…och tävlar!

Vad ingår?

  • Individuellt träningsprogram anpassat efter dina förutsättningar.
  • Veckovis program, där samtliga pass är beskrivna i detalj (exempel).
  • Regelbundna tester för utförande och uppföljning av dina framsteg.
  • Utbildande och inspirerande innehåll via Facebook och vår egen TRIBLOG.
  • Att få ett träningspass serverat är ju alltid enklare än att själv knåpa ihop ett eget. Känns som denna struktur och typ av upplägg fick mig att kliva en nivå till, vilket visade sig under Ironman 70.3 i Jönköping. Så tummen upp!

    Mattias Nilsson
    Mattias Nilsson 42 år

Veckovis träningsprogram

Oavsett om du precis startat din säsong, eller om du är dagarna just före en tävling, kommer den dagliga träningen att ha ett syfte. Inget är slumpartat i så måtto att träningspassen följer ditt övergripande programupplägg. I huvudsak är det tre variabler som hanteras av träningsprogrammet – hur mycket, hur ofta och hur hårt du ska träna.

Varje söndag skickas kommande veckas träningsprogram ut via e-post. Innehållet och omfattningen varierar som sagt över säsongen. Och, även utifrån dina förutsättningar och din ambitionsnivå.

Träningspassen distribuerats över hela veckan. Det rekommenderade upplägget ger dig därmed en jämn fördelning av träningen och en relevant möjlighet till återhämtning. Men, det går självklart att ändra om ordningen på dina träningspass om det skulle passa dig bättre.

Se ett exempel här.

  • Efter några år av triathlonträning var det dags för mig att få struktur och ett tydligt mål med träningen. Jag valde TOT Triathlon för att veckovis få tydliga program som är lätta att följa.

    Per Andersson
    Per Andersson 38 år

Regelbundna tröskeltester

Vid upprepade tillfällen under säsongen kommer ditt träningsprogram innehålla testveckor. Dessa syftar till att ge dig svar på om din träning ger önskat resultat.

Zonträningen, oavsett om du utgår från puls, tempo eller effekt, ligger till grund för allt vi gör. Testerna hjälper dig att definiera dina träningszoner så att den kommande träningen får avsedd effekt.

Redan vid uppstarten av din säsong genomför du ett antal fysiska tester för simning, cykling och löpning. Det är dessa tester som du vid upprepade tillfällen kommer att genomföra under säsongen. Vi kommer att tillhandahålla ”manualer” för hur testerna ska genomföras, dokumenteras, och användas för att utvärdera din utveckling.

  • Otroligt motiverande att det i planen regelbundet finns inbyggda tester för att se min egen utveckling. Alla pass är utförligt beskrivna och jag väntar varje söndag med spänning på hur nästa veckas plan ser ut.

    Rickard Borr
    Rickard Borr 48 år

Säsongens faser

Beroende av hur många veckor du har kvar till din tänkta huvudtävling, delas säsongen in i ett par faser. Utifrån detta perspektiv har vi definierat tävlingssäsongen som de de sista 20 veckorna innan huvudtävlingen. All överskjutade tid sorteras in under försäsongen.

Försäsongen

Vi börjar säsongen med att komma in i den strukturerade träningen. I viss mening kan vi säga att du ska träna på att träna. Karaktären för denna fas är att starta försiktigt och öka efter hand.

Under denna period använder du en eller flera kombinationer av,

  • Keep Up – En sammansatt och strukturerad träning i samtliga grenar. Fokus ligger på att bygga ”hjärta och lungor” och din grundförmåga i respektive gren.
  • Boost Up – För att öka din teknik, uthållighet och fart i respektive gren, har vi utvecklat fokuserade program för simning, cykling och löpning.

Tävlingssäsongen

Under de sista 20 veckorna innan din tävling riktas alltså all fokus mot din huvudtävling. Då är all träning periodiserad och strukturerad mot att du ska göra ditt livs prestation när du står på startlinjen.

Under denna period använder du tävlingsträningen i Race Up.

Notera att Race Up finns i varianter för respektive distans (detta definierar du i registreringsprocessen).

Race Up delas i sin tur in i ett par faser,

  • Grundfaser. Efterhand läggs en robust grund med fokus på att öka din allmänstyrka och uthållighet (på svenska, kondition). Under denna fas är det övergripande receptet för träningen ”mer tid, mindre intensitet”.
  • Byggfaser. Därefter växlar vi över till mer distans-specifik träning (alltså, baserat på hur lång din tävling är). Träningen under perioden har karaktären ”mindre tid, mer intensitet” (kortdistans) eller ”mer tid, medel intensitet” (långdistans).
  • Form- och tävlingsfas. Under en kortare period strax innan tävlingen handlar det om att etablera en formtopp. Receptet är ”vila dig i form” och ladda mentalt. Allt avslutas med tävlingsveckan och ditt stora mål för säsongen.
  • Som nybörjare och utan erfarenhet kände jag mig väldigt vilsen. Jag visste självklart att det var simning, cykling och löpning som jag skulle träna. Men hur? Med mitt schema så blir träningen av och jag ser fram emot träningspassen. Jag får snabbt svar och ett väldigt trevligt bemötande om det är något jag undrar över!

    Albin Strand
    Albin Strand 25 år

Utbildande och inspirerande material

Vi publicerar regelbundet material på vår egen TRIBLOG. Dessutom sänder vi live via vår Facebook-sida ett par gånger i veckan.

Är du dessutom medlem i TOT Triathlon Club, har du access till vår slutna medlemsgrupp.

Träna med en individuell plan

För att din träning ska bli relevant, motiverande och dessutom hjälpa till att förbereda dig för din kommande tävling, är du betjänt av att skapa en individuell plan för din träningsinsats.

Beroende av din erfarenheten av triathlon samt din nuvarande form och målbild (alltså, vilken tävling/distans du siktar mot), erbjuder vi fyra möjligheter eller startpunkter om du så vill. Start Up. Keep Up. Boost Up. Race Up.

Utifrån detta bygger vår digitala coaching-tjänst ditt individanpassade träningsprogram. Ditt program besvarar sedan hur mycket? hur ofta? hur intensivt? du ska träna…så att du ännu bättre kan nå dina tränings- och tävlingsmål i triathlon.

Registrera dig nedan så ställer vi samman ett förslag på din individuella plan.

  • Bakgrund

  • Välj i listan
  • Träning

  • Ange det datum då du anser att du är redo att dra igång med strukturerad träning.
    Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Riktlinje: Sprint (6-8 tim), Olympisk (6-10 tim), halv Ironman (8-12 tim), Ironman (10-16 tim).
  • Tävling

  • I det fall du inte beslutat datumet för din huvudtävling, ange på ett ungefär när tänker att du ska tävla.
    Datumformat: ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Övrigt

  • Ange "ingen" om du inte tillhör någon förening/klubb.
  • Beskriv annat som vi bör ta med i beräkningarna, så ska vi göra vad vi kan för att beakta det.
0

Start typing and press Enter to search